(Jule)Ferie i London

Vi har rejst meget til London. Det kan vist efterhånden ikke være gået nogens næse forbi. Især jeg har været der rigtig mange gang de sidste 13 år hvor min søster har boet der, og så også i forbindelse med uddannelse. Når det ikke har været pga. skoleophold, har jeg altid haft pigerne, eller en af dem, med mig helst to gange årligt. Det er en fantastisk kvalitets tid! Det behøver man jo absolut ikke tage helt til London for, men når vi kan slå to fluer med et smæk ved samtidig at besøge savnet familie, så er det jo oplagt. Ved at bo ved familie sparer vi selvfølgelig også rigtig meget , det er klart.

Det var dog alligevel første gang at vi skulle prøve at fejre jul i England. Det kommer sig af at vi har holdt jul med min familie hvert andet år, og de år har min søster og familie gerne ville hjem til Danmark for at få den tradition med. Vi har altid gerne ville prøve at holde jul i England på et tidspunkt, og det blev så i år. Nu vil jeg først lige forklare Jer vores indviklede familie: Min søster er kærester,  og har to piger, med en engelsk mand. Eller faktisk er han indisk, men født og opvokset i England. Hans forældre er begge indiske men opvokset i Afrika, i hvert sit land. Rejste begge til England og mødte hinanden der. Faderen er muslim og moderen er Hindu. De er religiøsej, men på en meget afslappet måde. Alligevel bringer det ekstra traditioner og små sjove og hyggelige oplevelser med sig. Måske husker I fra mit forrige besøg at jeg var i Sari og med bindi; der fejrede vi Dewali. Fordi de er af hver sin trosretning, giver det lige et ekstra twist:-)

Det er og bliver bare et hit for en lille dreng!

Men altså, vi kom til London den 22. december om eftermiddagen. Vi rejser fra Aalborg og har altid rejst med Norwegian hvilket har passet perfekt, da Gatwick lufthavn er den der er tættest på deres hjem i syd London. Den rute eksisterer ikke længere og man skal med Ryanair til Stansted. Det er ret bøvlet da det er på den helt anden side af byen, men det er jo bare for os. Skal man ind til central London er det intet problem. Det billigste er klar at tage bussen hvor en retur billet koster mellem 14-17 pund og bussen afgår lige uden for terminalen. Toget er noget hurtigere fordi det undgår trafikken, men det er også noget dyre. Jeg er ikke så pjattet med Ryanair, da det er et cirkus at få bestilt billetter da alt skal tilvælges og der er 17 muligheder. MEN det er billigt og det opvejer altså en del. Vi kom fem mand afsted i julen for 2.600kr. inkl. alt (hvilket var en del bagage pga. julen). Så ved jeg godt at der har været alt muligt med arbejdsforholdene og div. med Ryanair, men det gider jeg ikke forholde mig til når det er den eneste måde for os at rejse til London på!

Den 23. trængte vi til at komme ud og komme lidt i jule stemning og besluttede os for at besøge et af de mange julemarkeder. Jeg havde troet at der ville være smukt pyntet over det meste af byen, og at vi kunne nyde det på busturen fra lufthavnen til Streatham, men der blev vi altså skuffet. Der er mange markeder og det er bare at google sig frem og finde et der lyder passende til ens behov. I Hyde Park er der et Winter Wonderland som er helt enormt; forlystelser en masse, boder og skøjtebane. Man skal forvente en masse turister, især asiatiske, så det skal man lige have in mente. Vi valgte istedet et forholdsvis tæt på i Clapham. Det viste sig så at være et omrejsende tivoli og ikke et hyggeligt julemarked, men behøver jeg sige at børnene var tilfredse?:-) Så efter en masse forlystelser, varm kakao og churros var vi ved at fornemme julen.

Juleaften med mine drenge. Billedernes kvalitet afspejler heldigvis ikke kvaliteten af drengene 🙂

Vi var ni mennekser boende i min søster og svogers hus; fem børn. I dagtimerne var mine forældre der også, så der var fuldt hus. Det hjælper at vi alle er vant til at være på besøg i huset og føler os hjemme. At vi konstant havde mindst et sygt barn gjorde det måske bare lige en smule mere presset end normalt. Da vi fløj over var Dicte syg og var det fortsat en dag. Juleaften tog Bertram over og fejrede jul i nattøj indtil han faldt i søvn. Derefter skiftedes de to til at tage tjansen resten af ugen. Op ad bakken og så ærgerligt! Juleaften og den 25. var vi så lige tre mere i form af min svogers forældre og søster. Jeg er vant til små juleaftner, så det var lidt en anderledes oplevelse. Vi tog den traditionelle jul den 24. med dansk julemenu som hos os er and og dans om juletræet som var til stor morskab fra den indiske familie:-) Børnene fik deres pakker den 24., men mine niecer fik først deres fra den engelske/indiske familie den 25. traditionen tro. Jeg havde set for mig hvordan alle sad i deres pyjamaser julemorgen, men det viser sig at høre amerikanske film til:-):-) Istedet spiste vi sen morgenmad sammen, de fleste af os, og så røg alle ungerne med i parken mens kalkunen og den engelske julemenu skulle tilberedes. Sen eftermiddag satte vi os til bords igen, så jeg behøver nok ikke sige at vi ikke var vildt sultne de efterfølgende dage efter to julemenuer på under 24 timer.

These chicks are gonna run the world!

Vi havde lovet børnene at komme indtil Oxford og Regent st. for at se de flotte jule udsmykninger. Det valgte vi at gøre den 26. Det var dumt! Aldrig har jeg set så mange mennesker og det var ikke til at holde ud. Vi skulle ikke shoppe, hvilket ellers vist kunne have givet nogle gode handler da der var udsalg over alt, men vi ville bare gerne hygge og se de smukke udsmykninger. To børn røg med mormor og morfar hjem efter første pit stop, de to største piger fulgte troligt med ned gennem Oxford st. og mennekse myldret og Bertram ville bare sidde på sin fars arm og skulle på toilettet. Fornøjelse? Nej overhovedet ikke! Vi endte med at give op inden vi egentlig fik set det vil ville. Her er Londons ulempe; det tager lige en time at komme hjem. Det finder jeg så nedslående når man bare gerne vil hjem. Som Alma sagde i toget på vej hjem: “Hvorfor er folk ikke hjemme og slappe af og julehygge når det er 2. juledag?” Det kan jeg kun give hende ret i. Men igen, så var der så vildt mange turister især fra østen og de holder jo ikke jul som os. En anden gang vælger vi også lige en anden dag, men vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os dette scenarie. Jeg er ret ærgerlig over at det ikke blev en fornøjelse, for der er virkelig så smukt pyntet helt inde centralt. Hvis du er til alle de kendte high street mærker, så skal du selvfølgelig en tur ind på Oxford st., men er dette ikke et must for dig, så kan det sagtens springes over og finde en hyggeliger og mere speciel oplevelse andre steder i byen. Google, google, google….:-)

Thomas og jeg var så heldige at få billetter til musicalen 42nd street. Jeg skal være ærlig og sige at jeg aldrig havde hørt om den, selvom jeg kunne se at det er en rigtig klassiker og must-see. Det var i et helt fantastisk teater, Theatre Royal, lige ved Covent Garden. Så flot, elegant og stort. Og sikke en oplevelse! På et tidspunkt talte jeg 30 danserinder på scenen og der var også 15 mandlige + andre roller. Forstil Jer lige så mange på scenen og så til step numre. Wauw! Vi fandt også ud af, at vi ikke havde behøvet tage ind til central London for at se flot udsmykning; Covent Garden havde det hele! Der er rigtig mange små spisesteder, mest snacks og bageri tror jeg, men der er ogå rigtig mange mennesker. Så jeg ville nøjes med at se de fine bygninger og så istedet gå ud i gaderne omkring. Især Catherine og Tavistock st. vrimler med små restauranter, brasserier og vinbarer. Aldrig har jeg set så mange hyggelige og indbydende stedet samlet! At tage ind og se en musical kan klart anbefales; men gør Jer selv den tjeneste og søg ordentligt efter billetterne. Samme billet kan snildt variere 20 pund.

Som tidligere danser kan jeg SLET ikke stå for shows som dette!

På vejen til teatret gik vi en lang tur fra London Bridge mod Southbank. Ved London Bridge ligger Borough Market som er et kæmpe mad market, men også med omkring liggende restauranter, pubber og kaffebarer. Det er så hyggeligt og absolut et besøg værd. Mørket var faldet på, så udsigten langs Themsen var helt fantastisk. En datenight midt i julen er ikke sådan at kimse af.

Udover ovenstående, oplevede vi faktisk ikke så meget denne gang. Sådan er det når man kommer det samme sted mange gang og samtidig besøger familie. Det er jo absolut lige så meget for besøget som det er for byen. Byen er bare et plus. Vores og min søsters piger er født med et års mellemrum alle fire, så de har egentlig nok i hinanden. Selvom de ser hinanden sjældent, denne gang var der gået et halvt år, så fortsætter de bare som var det igår de sidst sås. Det er så skønt!

Alle flyvininger hjem fra Stanted til Aalborg er kl. 7 om morgenen, hvor du skal være i lufthavnen to timer før hvis du skal indtjekke bagage (hvilket jeg KLART vil anbefale kun at gøre hvis det er højst nødvendigt) da det er et kaos uden kø til specifikke afgange. Denne gang gik det dog ok da de endelig har oprettet selv tjek ind. Sidste gang stod jeg i én stor pærevældig som kan tage pippet fra de fleste. Derudover tager det så godt to timer at komme til lufthavnen fra Streatham hvilket vil sige at jeg sidste gang tog fra min søster kl. 2.45 om natten. Det havde vi selvsagt ikke lyst til med tre børn. Derfor havde jeg booket en overnatning på et lufthavns hotel lige ved siden af terminalen. Det tog 8 minutter at gå med kufferter og tre børn:-) Hotellet hedder Hampton by Hilton og kan klart anbefales. Virkelig sødt og hjælpsomt personale. Vi gav 790kr. inkl. morgenmad, hvor morgenmaden allerede åbner kl.4.00. Det skal selvfølgelig ligges oveni rejseudgifterne, men det var så godt givet ud og pigerne synes det var så hyggeligt; pizza og film i sengen. Bor man alligevel på hotel i sit ophold, gør det jo økonomisk ikke nogen forskel at tage den sidste nat ved lufthavnen. I den anden ende af terminalen ligger Radisson, måske et par minutters gang tættere på. Det var lidt dyre og derfor valgte jeg det andet. Der er også to andre lufthavns hoteller som begge er endnu billigere, men der skal man med transfer bus. Det orkede vi ikke at være afhængige af på det tidspunkt af dagen.

Summasummarum; London er fyldt med muligheder, man skal bare opsøge dem. Oftest er det de største oplevelser at komme væk fra det centrale og mest kendte, men er det ikke altid sådan med storbyer? Jeg skal nok lave nogle flere indlæg om byen og byen med børn. Mange spørger til det med at komme rundt i byen med børn, så det skal I da høre….-en anden dag:-) Dette indlæg var rigtig nok skrevet i forbindelse med julen, men udover jagten på juleudsmykninger, er der vist ikke noget i indlægget som ikke kan bruges hele året rundt:-)